Wie einige wissen, habe ich SeaFall sehr gerne gespielt und auch oft für das Spiel argumentiert. Wir sind mittlerweile mit der Kampagne durch und ich muss abschließend sagen, dass es ein interessantes Erlebnis war. Leider muss ich auch zugeben, dass es neben einigen genialen Ideen auch viele Designschwächen hat. Ich bin sehr gespannt, ob Charterstone da ein schöneres Spielerlebnis bieten wird.
Beiträge von Cyberian im Thema „Charterstone (EN) vorbestellbar (Stonemaier Games, 2017)“
-
-
Hier der komplette Facebook-Post vom 9. August:
I need to start this week’s Charterstone post with some bad news. Our manufacturer, Panda, has actively been actively printing Charterstone for a while now. It’s going well…with one exception: the sticker cards.
As you can see in the image below, each sticker card is comprised of multiple layers. There’s the sticker material itself (the top layer), then the waxy paper the sticker is peeled from (middle layer), which is glued to the regular cardstock (bottom layer).
... These cards are printed on giant sheets and then diecut by a giant, very sharp machine. Normally this machine is very fast. With Charterstone, every time it cuts a card sheet, the blades get a little bit of glue on them. This glue accumulates to the point each day that the machine must be stopped and the blades must be cleaned.
Compounded with a few other lesser factors, this has resulted in Charterstone’s estimated completion date (at the factory) changing from September 15 to as late as October 8. Because of the way Thanksgiving week impacts freight shipping in the US, I had to adjust the retail release date from late October/early November to December 12.So, that’s the bad news. It’s far from ideal, but I’d rather let you know now than the last week of October.The bright side is that some of our international partners will likely air freight some copies in for Essen Spiel. I think you’ll see French and German copies there, and I may sell some English copies to those partners for Essen too.
The other good news is that all of the non-printed components—those that are usually more likely to slow down production of a game—are going great. These photos are of most the non-printed components you’ll see when you first open the box: They’re the standard player pieces, coins, and resources.
Thanks for your patience, and I look forward to hearing what you think when you play Charterstone in December. -
Jamey schreibt zum Playtesting von Charterstone auf Facebook, dass u.a. mehr als 20 Gruppen in vier Wellen weltweit das Spiel zum blind testen erhielten. Dabei war die Vorgabe, innerhalb von zwei Wochen die Kampagne (12 Runden + 1 mit dem nicht mehr veränderten Spiel am Ende) durchzuspielen und Feedback zu geben. Auch wurde die Regelerklärung/-Erarbeitung in jeder Gruppe auf Video festgehalten, um möglichst viele Fragen, die sich im Laufe der Erklärung ergeben, bereits im Vorfeld beantworten zu können. Allein mit diesem Testansatz wurden gut 250 dokumentierte Partien gespielt und das Feedback ausgewertet. Man nenne mir eine Redaktion, die irgendeines ihrer großen Spiele auch nur 100 mal mit Fremden getestet hat...
Aber natürlich wird am Ende ein Spiel herauskommen, dass manchen nicht gefallen wird. Das muss es auch gar nicht, denke ich!