Paleo (Hans im Glück, 2020)

  • Halo zusammen,

    da mir nur noch die letzten zwei Missionen der Erweiterung fehlen und ich dann alles durch habe:


    Welche Kombinationen machen noch Spaß? Lohnen sich die Minierweiterungen und gibt es Auch Erfahrungen mit welchen Kombinationen man die am besten mixt?

  • Welche Kombinationen machen noch Spaß? Lohnen sich die Minierweiterungen und gibt es Auch Erfahrungen mit welchen Kombinationen man die am besten mixt?

    Die Mini-Erweiterungen lohnen sich und es sind auch jeweils Empfehlungen dabei, was man mischen möchte.

    Wir haben Paleo schon ziemlich durchgesuchtet, haben aber festgestellt, je weniger man sich erinnert und je weniger man in der Übung ist, desto besser. Daher vllt der Tipp: Holt euch die Mini-Erweiterungen, lasst aber jeweils ein paar Monate dazwischen Zeit. Oder bei Vielspielern wenigstens ein paar Wochen. ;)

  • Halo zusammen,

    da mir nur noch die letzten zwei Missionen der Erweiterung fehlen und ich dann alles durch habe:


    Welche Kombinationen machen noch Spaß? Lohnen sich die Minierweiterungen und gibt es Auch Erfahrungen mit welchen Kombinationen man die am besten mixt?

    Es ist natürlich ein bisschen Geschmackssache, aber die Terrorvögel (K) und die Höhlen (U) gehören zu meinen/unseren Lieblingsmodulen, aber auch bei den anderen Minierweiterungen (L, S, T) ist es mMn sehr gut gelungen, neue Mechaniken und damit auch ein thematisch gut dazu passendes Spielgefühl umzusetzen (bei L eine "Reifeprüfung" für junge Stammesmitglieder, bei S die nervigen Hornissen, bei T die Waljagd die je nach Spieleranzahl sehr unterschiedlich ist).
    Bei den Kombinationen ist es meiner Ansicht nach vor allem wichtig, den passenden Schwierigkeitsgrad für die eigene Spielergruppe zu erwischen. Für uns hat sich z.B. gezeigt, dass das Modul B (anfängerfreundlichstes Modul von allen) jede Kombination zu trivial macht, außer zusammen mit den besonderen Modulen J / R oder mit den Sonderregeln zur Erhöhung des Schwierigkeitsgrades (Rucksack, ...). Andererseits hat sich z.B. U+T für 4 Spieler fast unschaffbar angefühlt.

    Ich würde daher anfangs einfach einmal mit verschiedenen Kombinationen herumexperimentieren (und dabei zumindest auf den angegebenen Schwierigkeitsgrad achten, und wie sich dieser dann im Spiel angefühlt hat).

    Falls du doch noch Anregungen suchst (= ein Post von mir im BGG-Forum):


    Since my playgroup has already played many games of Paleo and tried all kinds of module combinations (the game was meant to be modular, and not just a campaign with 7 + 6 levels), I decided to share a few experiences here. When we try a new combination, we aim for a challenging difficulty. This is actually not that simple - a lot of combinations would be too easy and trivial to "solve", while some (with the extra modules J and R = sabre tooth tiger and volcano) can be too hard. Maybe this list can help someone to choose interesting module combinations ("levels") with an appropriate difficulty. And maybe someone else can also share their experiences to give me/us ideas for the future.


    Disclaimer: K, L, S and T are bonus modules that might not be available everywhere. Our perceived difficulty probably changed a lot because we gained experience with the game, but also because if you don't play a module for a long time, you forget more information, while playing the same module twice on one day makes it a lot easier in Paleo.


    Notation: "modules, number of players, difficulty, experience"


    K+F, 2, medium, won 5:3, was quite fun (I really like the terrorbirds of module K)

    K+H, 2, medium to hard, lost 3:5 once and won 5:4 the next time, probably requires a special strategy

    K+I, 2, medium to hard, won 5:4

    D+L+J, 2, probably very hard, lost 0:5 on day 2 (bad luck, probably also inexperienced with the L module), won the second time 5:2 but only after many rounds (days) and with the "new beginning" expansion, which changes the base cards and possibly makes this combination easier with agriculture

    K+L, 4 players, very hard with 4 players, won 5:4 (probably a bit easier with 2/3 players)


    All the following combinations were played with the base module and humans from the expansion, "A new beginning", which changes a few things.

    N+C+R, 2, medium, won 5:1

    F+P+J, 2, hard, won 5:4 (but we got the 4 skulls already on night 2), very thematic (lots of snow cards, searching for obsidian in the snowy mountains while chased by a hungry tiger)

    B+E+R, 2, easy-medium, won 5:1 on day 5

    F+M+J, 3, very hard, lost 2:5

    N+K, 3, hard, won 5:4 but only on the 6th day (which means we had to give away all 4 eggs for the mission card and still got a skull for the 5th night)

    B+P+R, 3, hard, won 5:4, was a very close game but doable, we actually never got any obsidian, but had 10 ideas in this game

    E+Q, 3, easy-medium, won 5:3 on the 4th day (got all 5 cave paintings on day 4 from 3 ghosts, the old bear and fullfilling the wishes of the heroes)

    O+H, 2, medium, won 5:3, had zero skulls until day 3, but then the river and a Xrib gave us 3 skulls

    C+K+J, 2, medium-hard, won 5:4 on day 5 (had a bit of luck at the beginning with getting the craft recipe for a bow as an idea, wasn't very hard for most of the time, but could have gone sideways a few times)

    Q+S, 3, probably medium-hard, but with playing the S module for the first time this was ultra-hard for us (lost 0:5)

    H+S, 2, medium, won 5:3, was maybe the longest game so far (~ 7 ingame days) because of the hornets/wasps (which are very important and valuable animals by the way - eating mosquitos and pollination, to name just two reasons) and we found the victory points very late and never had enough wood, but apart from that, this combination was never really challenging, just long and tedious = not recommended

    P+S, 3, hard, won 5:4 on day 6, was a very close game

    G+T, 2, easy-medium, won 5:3 on the 4th day, first time with the whale module (T), would have probably been much harder with 3 or 4 players (because of how module T works)

    N+I, 2, easy-medium, won 5:2 on day 5, could have won 5:0 but wanted to end the game faster

    2 Mal editiert, zuletzt von shimassy (15. Juli 2025 um 21:19)