Steam Works

[Text von BGG]

Inventors and tinkerers abound in the Victorian era, harnessing the power of clockwork, steam, and electricks to build machines capable of anything to give glory to Queen Victoria!


In the steampunk worker placement game Steam Works, you'll put your mechanics to work collecting components and power sources, then you'll literally build devices by assembling those sources and components. What's more, those devices in turn become action spaces for other players to use!


Each player takes on an inventor persona with unique starting components or special abilities accessible only to themselves. But the heart of the game is in assembling modular component tiles into a device for other players to use. Sources may provide one or more of the three power types — clockwork, steam, or Tesla-style electrickal power — to the components connected to them, which in turn provide a wide range of effects for gaining resources, prestige points, or more component tiles. Devices start simple with just two components (one source and one component), but devices with three, four or more components will become possible — as soon as the players assemble a device to let it be possible. Because of the modular mix-and-match nature of the components, the available action spaces vary widely from one game to the next, providing great replayability: each game players will create devices never seen before!


Steam Works | Board Game | BoardGameGeek

  • Torlok -

    Ich baue eine oder mehrere Maschinen um Geld/Punkte zu generieren. Soweit so bekannt, besonders allerdings ist hier der Faktor: Meine Maschinen sollen möglichst für die anderen lukrativ sein! Das erzeugt ein etwas anderes Spielgefühl und transportiert damit seinen ganz eigenen Reiz.

    Eine Übersicht mit Erklärung der jeweiligen Teile sollte man allerdings parat haben, so manches Teil erschließt sich nicht unbedingt auf den ersten Blick...

  • Braz - (Letzte Bearbeitung: )

    Steam Works ist ein Engine Builder in Reinstform: Man baut seine eigenen Maschinen, welche Platz zum Platzieren von Arbeitern (eigene und fremde) bieten. Gleichsam kann man Arbeiter auch bei fremden Maschinen einsetzen. Das Spiel macht einfach extrem viel Laune, gerade weil man das Aktionsfeld, zum Einsetzen des Arbeiters, selbst definiert. Ein großartiges Spiel, was bislang in jeder Runde gut angekommen ist.

    Die Bewertung liegt bei mir bei 8.5 und in diesem Fall runde ich einmal auf, auf die 9 ;)

    8.5 deshalb, weil ich das Spiel spielerisch großartig finde. Die Idee ist wirklich auch sehr gut. Abstriche bekommt das Spiel bei der gewöhnungsbedingten Symbolik. Die ist zum einen schwer verständlich zum anderen ist mE der Aufforderungscharakter, das Spiel einmal mitspielen zu wollen, eher gering, da die Symbolik schon abschrecken kann.